Levelesláda

2018.04.19

Ebben az interjúban Dologné Kovács Izabellával, iskolapszichológussal beszélgettünk fiatalkori problémákról.

Miért ezt a pályát választotta?

- Nem ezt a pályát választottam. Először pedagógus voltam, és mindig úgy éreztem, nem
tudok a gyerekeknek segíteni. Utáltam házi feladatot és egyest adni. Akkor elhatároztam,
hogy gyógypedagógiát fogok tanulni. A tehetséges gyerekeknek úgy láttam, még mindig nem
tudok segíteni, ezért elvégeztem a pszichológiát.

Mit javasol az iskolai klikkesedés ellen?


- Egyrészt szerintem segítséget kellene kérni az osztályfőnöktől, másrészt pedig érdemes
olyan dolgokat csinálni, amelyek összekovácsolják az osztályt, például a projekt és kooperatív
oktatás alkalmas erre. A harmadik pedig az: hogy akik a "lúzerek", ha összekapaszkodnának a
"menőkkel", és nem hinnék el magukról, hogy "lúzerek", és társakat találnának, mondjuk,
elmennének együtt fagyizni, és jól éreznék magukat, akkor már nem "lúzerek" lennének,
hanem akkor ők is "menőkké" válnának. Így lehet, hogy egy kicsit kinyílnának a csoportok, és
egy kicsit egymással tudnának lenni.

Mit gondol arról, hogy a mai fiatalság csak online tartja a kapcsolatot?

- Hát ez szörnyű. Nagyon rossz. Tanárként is tapasztaltam, hogy elvittem az osztályomat
kirándulni, mindenki elővette a telefonját, és az egymás mellett ülők telefonon kezdtek el
beszélgetni. Azt gondolom, hogy itt nektek is van személyes felelősségetek. Rengeteg jó
dolog van a digitális világban az információktól a kapcsolattartásig, ebben nincsen semmi
baj; de fel kell állni, fel kell venni a személyes kapcsolatokat, és iskola után elmenni fagyizni,
filmet nézni, kirándulni, biciklizni. A túlzott kényelem sok kárt okoz a kapcsolatainkban.

Néha áldozatául esünk a megfelelési kényszernek,
 amikor olyan dolgokat teszünk meg,

amiket normális esetben nem, 
de az úgynevezett barátaid rád kényszerítik.

Ez ellen mit lehet tenni?

- Én azt gondolom, és azt látom gyerekeknél, hogyha valaki elég biztos magában, az nem lesz
áldozat. Ez ezen múlik. Te elhiszed-e, hogy "lúzer" vagy. Hogyha te nem érzed magad annak,
el tudod magad fogadni olyannak, amilyen vagy, és nem akarsz kiválóság lenni, akkor boldog
leszel. Az úgynevezett barátaid kedvéért nem kell mindent megtenned. Ha magabiztos vagy,
és vannak értékeid, akkor nem teljesíted a kívánságaikat.

Tudjátok, hogy elkezdik becsülni
azokat, akik nemet tudnak mondani?

Nem akkor lesznek barátaink, ha mindent megteszünknekik.Minél többet megteszel, annál gázosabb dolgokat kérnek, és annál "lúzerebb" vagy.De minél nyugodtabban tudod a szemükbe mondani azt, hogy nem, annál jobban becsülnek.

-Tehát azért, hogy megszeressenek, meg kell változnunk?

- Igen. Az a borzalmas különben, hogy azt hiszik a felnőttek, hogy nem bántalmazzák egymást
a gyerekek. Sajnos azzal is bántják egymást, ha észre sem veszik a másikat. Ilyenkor a másik
létét vonják kétségbe. A serdülőkorban nagyon nehéz meghatározni, hogy ki vagyok én, mit
akarok az élettől, elég jó vagyok-e, elég szép vagyok-e.
De, hogyha te magabiztos vagy, akkor lesz - ha nem is több száz -, de lesznek barátaid.
Én azt gondolom, hogy elszívjuk egymástól az energiát, pedig egyetlenegy dolog van, amit
sokszorozni is lehet, az az, hogy egymást megbecsüljük.

Akkor a nagymenők sem magukat mutatják, hanem másoknak akarnak tetszeni?


- Igen. Ők is ugyanolyan bizonytalanok, és ők se gonoszak ám, hanem egyszerűen ez a
dominanciaharc, ami az állatvilágban és az emberek között is egyaránt jelen van. Csak jó
lenne, ha mi hozzátennénk a kognitívszféránkat is, és nem az állatvilágbeli dominanciaharcot
vívnánk. Ők azt gondolják, hogy akkor tudnak csak a "menők" között maradni, ha van alattuk
valaki. Tehát szükségem van arra, hogy alattam legyen valaki, hogy én úgy érezzem, fölül
vagyok. Viszont az alattam levő, ha nem hajlandó alám kerülni, mert a gúnyolódást,
beszólást meg a semmibe nézést humorral vissza tudja utasítani, akkor kihal a "menő"
társaság.

Azoknak, akik jövőre lesznek nyolcadikosok, és aggódnak a jegyeik és a felvételi miatt,
nekik mit javasol?

-Mindenkinek van külön tanulási stílusa. Van, aki a képekről tud jól tanulni, az ugye a vizuális;
van, aki úgy tud tanulni, hogy ugrabugrál közben, kinesztéziás; van olyan, aki a hallottakat
jegyzi meg jól, ő az auditív. (link1). Egy vizuális típusnak hiába beszélsz lyukat a hasába, vagy
egy auditív típusnak hiába mutogatod a képeket. És persze van a kevert típus. Meg kell
tanulni azt is, hogy hogyan tudsz tanulni. Rengeteg tanulást könnyítő eljárás, módszer is van,
ezek érdemes kipróbálni. Ezért van például az iskolapszichológus, hogy ezeket megmutassa.

Reméljük, hogy ezeket a hasznos tanácsokat megfogadjátok. 

Kaptunk hasznos linkeket, könyvcímeket, amelyeket érdemes megnézni, elolvasni:

Link1: 
Ezen a linken ki tudod tölteni, hogy te milyen tanulási stílusú vagy.
https://kognitivprofil.hu/index.php

Link2: 
Itt tanulási tippeket találsz:  https://www.tanuljhatekonyan.hu/


Segítő, önbizalom növelő könyvek:
 https://www.elixirbolt.hu/hu/webaruhaz/onismeret/tegy_ugy_mintha
 Paul Hauck, 2007 Föl a fejjel!
Park Könyvkiadó, Budapest

 Martin Schuster, 2009 Hogyan győzzük le kreatívan félénkségünket?
Medicina Kiadó, Budapest

 Sean Covey, 2015 A kiemelkedően eredményes fiatalok 7 szokása
HARTMAN Kiadó, Budapest

Készítette a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, 8. évfolyamának valahány tanulója
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el